Pohybová gramotnost
Pohybová gramotnost
04.06.2024
Pohybová gramotnost (PG) je vysvětlována různě, ale velká shoda všech definicí je v definici Whiteheadové, tzn. holistický, vícerozměrný konstrukt, ve kterém má pohybově gramotný člověk motivaci, sebevědomí, pohybovou kompetenci, znalost a porozumění k tomu, aby si cenil a převzal odpovědnost za udržování pohybových aktivit po celý život.
PG zahrnuje více než jen tělesný pohyb, je to také vnímání vnějších a vnitřních podnětu a schopnost na ně adekvátně reagovat.
Charakteristické hodnotící atributy PG jsou:
PG zahrnuje více než jen tělesný pohyb, je to také vnímání vnějších a vnitřních podnětu a schopnost na ně adekvátně reagovat.
Charakteristické hodnotící atributy PG jsou:
- Tělesná zdatnost
- Úroveň základních pohybových dovedností
- Denní pohybová aktivita (PA)
- Psycho-sociální-kognitivní faktory (vědomosti o PA, motivace k PA, sebeuvědomění)
V současné době je čím dál větší deficit pohybového zatížení, čímž se zhoršuje kvalita života populace, zhoršuje se zdravotní stav společností což zvyšuje nároky a náklady na zdravotnictví a sociální péči. Nejjednodušší a nejefektivnější nástroj k pozitivnímu ovlivnění, této skutečnosti je pohybová aktivita. Snížení pohybových aktivit ve společnosti přímo ovlivňuje úroveň pohybové gramotnosti. PG by se neměla kultivovat jen v období školní docházky, ale měla by se upevňovat po celý život.
Vzdělávací organizace a odborníci z celého světa tvrdí, že PG by měla být dána stejná vzdělávací hodnota jako ostatním vzdělávacím gramotnostem (Edwards a kol., 2017).
Učení pohybové gramotnosti by mělo začít v rodinách, navazovat by měla mateřská škola a základní škola, kde by i neaprobovaní učitelé měli podporovat k pohybu. Patří zde samozřejmě i volnočasové útvary či sportovní kluby.
Možné způsoby podpory pohybové gramotnosti v našem SVČ Luna Příbor
Učení pohybové gramotnosti by mělo začít v rodinách, navazovat by měla mateřská škola a základní škola, kde by i neaprobovaní učitelé měli podporovat k pohybu. Patří zde samozřejmě i volnočasové útvary či sportovní kluby.
- Zvyšování příležitostí pro aktivní hraní v bezpečném prostředí
- Zvyšování povědomí o významu a smysluplnosti pohybových aktivit
- Motivováním a širokou nabídkou pohybových aktivit
- Mazání mýtu, že pohybová aktivita je jen pro talentované a není vhodná pro starší dospělou populaci či lidí s handicapem
V Luně pro vás zdokonalujeme pohybový program, snažíme se, aby si každý našel svou PA a mohl rozvíjet své dovednosti a podporovat zdraví. Najdete zde kroužky čistě zájmové, ale také kroužky, které se pravidelně účastní turnajů a závodů. Pro kroužky, které připravují své svěřence na závody, budeme mít v nabídce od nového školního roku kondičně-kompenzační průpravu s fyzioterapeutem.
Jelikož pohybová gramotnost nemá vliv jen na zdraví, ale také na akademické učení, rozšiřujeme nabídku o kroužky, jež se budou věnovat připravenosti předškoláku na školní docházku. V kroužku dětské jógy, budeme aplikovat prvky senzorické integrace a neurovývojové stimulace. Hodina bude koncipována pro rozvoj hrubé i jemné motoriky, rovnováhy, orientace v prostoru a další důležitých složek lidského pohybu.
Doc. Mgr. Jana Vašíčková, Ph.D. - Pohybová gramotnost
Václav Bunc - Pohybová gramotnost