Neurovývojová stimulace
Neurovývojová stimulace
01.10.2024
Jedná se o cvičební program, jehož cílem je inhibovat (utlumit) přetrvávající primární reflexy. Primární reflexy jsou pohybové reakce, které nedokážeme ovládat vůlí. Během vývoje dítěte by měly odeznít a být nahrazeny vyspělejšími mozkovými funkcemi. Přetrvávající primární reflexy mohou negativně ovlivnit vývoj dítěte a projevit se v koordinaci pohybů, rovnováze, smyslovém vnímání, schopnosti učení a v dalších oblastech.
Signály přetrvávajících primárních reflexů:
- Pozdě mluví (po 18 měsících)
- Pomočuje se i po dovršení 5 let věku
- Cucá palec do 5 let nebo déle
- Má problémy se naučit jezdit na kole
- Nemoc z pohybu (kinetóza), tj. bolesti hlavy nebo zvracení při cestování autem, lodí nebo letadlem
- Strach z výšky, problémy rovnováhy
- Nemůže sedět v klidu až do věku 11-12 let
- Problém naučit se číst a/nebo psát
- Píše s nataženou rukou nebo křečovitým držením
- Píše s tváří opřenou o desku stolu
- Při psaní si podpírá hlavu rukou
- Problémy s tělocvikem (kotoul vpřed, stojka na rukou,
- šplh po laně)
- Dyspraxie, problémy s koordinací
- Problém s oblékáním (knoflíčky, tkaničky atd.)
- Problém naučit se hodiny (analogové)
- Problém naučit se plavat
- Bi- lateralita nad 8 let věku
- Špatná koordinace oko-ruka, špatná vizuální percepce
- (nevidí, co je tam doopravdy napsáno)
- Problém s řečí a artikulací
- Zakrývá si jedno oko rukou
- Sedí na jedné nebo na obou nohou
- Časté problémy ORL
- Začarovaný kruh hyperaktivity a únavy
- Hypo nebo hypertonus svalů, problémy s držením těla
- Neumí "udržet myšlenku" a napsat nápad na papír
- Přecitlivělost na světlo a/nebo zvuky
- Extrémní psychická labilita, lekavost
- Alergie
Mohou způsobit problémy označované jako ADD , ADHD, specifické poruchy učení, řeči, dyspraxie, nízké sebevědomí, vysokou nebo nízkou citlivost na podněty.
Pomocí Neurvovývojové stimulace se zlepší školní dovednosti, zejména čtení a psaní, pozornost a soustředění. Lepší je také koordinace pohybů a držení těla.
Cvičení Neurovývojové stimulace předchází diagnostika primárních reflexů, kdy terapeut na základě pohybových projevů zhodnotí, zda primární reflexy přetrvávají nebo jsou inhibované. Následně navrhne individuální cvičební plán, se kterým seznámí dítě i rodiče. Jednotlivé cviky se cvičí každý den přibližně 5-10 minut. Jednotlivé cviky napodobují pohybové vzorce dvou až devítiměsíčního dítěte. Další konzultace probíhá po 2-3 týdnech, kontroluje se kvalita provedení a dochází k obměně cviků. Celý program trvá přibližně 9-12 měsíců.
Zdroje: VOLEMANOVÁ, Marja. Přetrvávající primární reflexy: opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. rozšířené vydání. Statenice: INVTS, 2019. ISBN 978-80-907369-0-0